کرتین وال

دیوار پرده ای(دیوار شیشه ای) (به انگلیسی: curtain wall) سیستم پوشش دهنده بیرونی ساختمان و در واقع نمای ساختمان می‌باشد. این نوع دیوار همانند سایر دیوارهای پیرامونی غیر سازه‌ای بوده و وظیفهٔ جدایی بیرون و درون ساختمان از هم را به عهده دارد و به همین علت از مصالح سبک ساخته می‌شود تا علاوه برکاستن از بار مرده ساختمان هزینه کمتری نیز داشته باشد. در صورت استفاده از شیشه به عنوان مصالح، می‌توان از نور طبیعی در تمام طبقات ساختمان به وفور استفاده کرد. نمای کرتین وال به جز وزن خود، هیچ بار مرده ایی از سازه را حمل نمی‌کند. این نوع نما ، فشارهای افقی باد را بوسیله اتصالات به دال و تیر و در کل خود به سازه منتقل می‌کند. نمای کرتین وال تنها برای مقاومت ساختمان در برابرآب و هوای بیرون، نوسانات ناشی از فشار باد، نیروی زمین لرزه و نیروی حاصل از بار مرده خود دیوار طراحی و محاسبه می‌گردد.

 

در یک بیان ساده نمای کرتین وال یک محصورکننده در جهت قائم ساختمان است که هیچ نوع باری را غیر از وزن خودش و فشارهای محیطی تحمل نمی کند. این نمای شیشه ای به منظور کمک به اسکلت و سازه ساختمان در تحمل بارهای وارده طراحی نشده اند و هیچ دخالتی در انتقال بارهای مرده و زنده به شالوده ساختمان ندارند.

 

سیستم های اجرای نمای کرتین وال در انواع بسیار متنوعی عرضه می شوند . سیستم های از قبل طراحی شده (off-the-peg) اغلب به عنوان سیستم های اختصاصی هر شرکت که با جزئیات استاندارد و صنعتی تولید می شوند مطرح می باشند. سیستم های سفارشی (bespoke) کرتین وال معمولا برای طرحی خاص و یا یک طرح هدف دار برای هر پروژه به صورت ویژه طراحی و تولید می شوند.

 

در سال های اخیر تقاضا برای سیستم های سفارشی بسیار بیشتر شده است، این موضوع به دلیل قابلیت بالای این نوع سیستم برای حل یک چالش خاص در هر پروژه متفاوت می باشد که محبوبیت این نوع سیستم و نمای شیشه ای را در پنج سال گذشته بسیار بیشتر نموده است .

امروزه سیستم های اجرای نمای شیشه ای به سه نوع متفاوت با ویژگی های ساختاری و فرمی تولید و اجرا می شوند. اولی به صورت یک فریم است مربوط به ساپورت اجزای اسمبل شدنی (سرهم شونده) که در محل کارگاه ساختمانی سرهم می شوند، البته تولید این اجزا قبل از ورود به کارگاه به شکلی صورت می گیرد که در محل کارگاه فقط آماده برای اسمبل و نصب باشند. اغلب این سیستم کرتین وال را با نام سیستم استیک می شناسند.

دومین سیستم پروفیل ها و مقاطعی مربوط به دیوارهای پیش ساخته است که به صورت فریم های اصطلاحا یونیتایز به محل پروژه انتقال می یابند و فریم ها در محل پروژه به هم متصل می شوند وسپس شیشه روی فریم ها نصب می گردد. این سیستم را نیمه یونیتایز یا سمی یونیتایز می نامند.

نهایتا سیستم سوم فریم هایونیتایز از پیش ساخته شده است که شیشه نیز در آن ها به صورت کارخانه ای نصب شده باشد و به صورت کاملا آماده در محل کارگاه ساختمانی فقط بر روی یک فریم سازه ای انتقال دهنده بار نصب می شوند . سیستم سوم که مدرن ترین و پیشرفته ترین سیستم کرتین وال می باشد را سیستم تمام یونیتایز یا یونیتایز می گویند.

این سیستم به لحاظ اندازه گیری و ساخت دقیقترین و از نظر بصری به لحاظ یکپارچگی زیباترین سیستم کرتین وال می باشد. هر سه مدل سیستم فوق از نظر ظاهری تقریبا شبیه هم هستند و تقسیم بندی فوق صرفا از نظر نحوه اجرا می باشد.

 

انتخاب بین سیستم اجرای نمای کرتین وال استیک و یونیتایز به تعداد زیادی فاکتور بستگی دارد که شامل هزینه تمام شده – نوع دسترسی به کارگاه – برنامه زمان بندی پروژه – طراحی کلی ومعماری و ضرورت های سازه ای می گردد.

 

لامل چیست ؟

استراکچر آلومینیومی نمای کرتین وال ، یا در واقع همان پروفیل های آلومینیومی که شیشه بر روی آنها سوار می شوند ؛ “لامل” نامیده می شوند .

در نمای کرتین وال ، لامل ها در دو بخش افقی و عمودی ارائه می شوند . لامل های افقی “ترنسم” و لامل های عمودی “مولیون” نام دارند . لازم به ذکر است که در اجرای سیستم های نمای کرتین وال ، به طور معمول ترنسم (لامل افقی) در سایز طولی کوچکتری نسبت به مولیون (لامل عمودی) ارائه می شود اما می بایستی که عرض لامل ها با یکدیگر برابر باشند .

 

وجود این اختلاف سایز در طول لامل ها به این خاطر بوده که بیشتر بار شیشه بر روی لامل های عمودی (مولیون) خواهد بود ، اما در افق دید بعضی از طراحان و آرشیتکت ها و به دلیل بالا رفتن سطح زیبایی بصری نما از داخل ، اندازه طولی ترنسم و مولیون را با یکدیگر برابر در نظر می گیرند که این بسته به ظرافت در طراحی نما و معماری می باشد .

 

 

استفاده از شیشه در نمای کرتین وال :

 

نمای کرتین وال شیشه ای یکی از پرکاربردترین انواع نماهای شیشه ای می باشد . با توجه به آن که کرتین وال جزو اجزای ساختمان محسوب نمی شود ، می توان آن را از مواد سبک وزن تولید نمود تا هزینه های ساختمان کاهش یابد .

 

هنگامی که از شیشه به عنوان کرتین وال استفاده می شود ، مزیت بزرگی عاید می شود چرا که نور می تواند عمیق تر وارد ساختمان گردد . مزیت استفاده از شیشه در بین قالب های فلزی علاوه بر زیبایی ، تأمین نور به هنگام روز است . نمای کرتین وال بهترین نمای شیشه ای ساختمان به لحاظ مسائل سازه در ارتفاع محسوب می شود .

 

 

ویژگی های نمای کرتین وال :

 

عایق کامل رطوبتی و حرارتی و صوتی

 

بهینه سازی در انتقال نور و دمای محیط

 

کاهش مصرف انرژی

 

سبکی ساختار و کاهش بار مرده ساختمان

 

سرعت بالای اجرا

 

زیبایی و جذابیت زیاد در شب و روز

 

مقرون به صرفه بودن

 

رفتار تنشی مناسب در مقابل نیروی زلزله

 

 

 

مهم ترین مزیت های نمای کرتین وال :

 

1- سبکی ساختار و کاهش بارمرده ساختمان

 

2- افزایش مقدار نور ورودی به ساختمان

 

3- کاهش مصرف انرژی

 

4- سرعت بالای اجرا

 

5 – عایق بندی کامل رطوبتی و حرارتی و صوتی

 

6- امکان ترکیب آسان با سایر سیستم های پوشش نما

 

7- امکان اجرا به صورت پیش ساخته و یا نیمه پیش ساخته

 

8- تنوع ویژگی های و آپشن های ظاهری سیستم

 

9- زیبایی و بخشیدن جلوه های خاص مدرن در شب و روز

 

10 – امکان نصب انواع مدل های بازشو بر روی آن

 

11 – کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری ساختمان

 

12- کیفیت بالای قطعات

 

13- تامین شرایط آسایش ساکنین

 

14- رفتار تنشی مناسب در مقابل نیروی زلزله

 

انواع نمای شیشه ای کرتین وال

 

1.نمای کرتین وال شیشه ای درپوش دار (Cover Cap)

 

2.نمای کرتین وال شیشه ای بدون قاب (Frameless)

 

3.نمای کرتین وال شیشه ای نیمه قاب دار (Semi Frame)

 

سیستم درپوش دار (Cover Cap)

در این روش زیر سازی توسط پروفیل های عمودی و افقی موسوم به “Transoms” و “Mullions” که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می دهند

 

انجام می شود. شیشه ها مستقیماً بر روی استراکچر لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری”Pressure Plate” آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی محکم می کند

 

و به جهت زیبایی کار Face Cap هایی با عرض مشخص اما طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار میگیرد.

 

برای مقاومت این سازه در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت از لاستیک های EPDM برای آب بندی حرفه ای محصول استفاده می شود.

 

سامانه نیمه درپوش دار (Semi Frame)

در این روش یکی از قسمت های افقی یا عمودی (به دلخواه) حذف خواهد شد و از لاستیک های عایق و چسب های مخصوص پایه سیلیکونی استفاده می شود.

 

 

سامانه بدون فرم (Frameless)

در روش نمای کرتین وال شیشه ای فریم لس اگر به سطح شیشه بنگریم شاهد یک سطح یکدست خواهیم بود اما فریم های شیشه به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد بود. از مزایای این شیشه می توان سهولت در نگه داری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا (به علت آزادی استفاده از سیستم یونیتایز “Unitized system” ) اشاره کرد. کرتین وال های فریم لس دو روش متفاوت برای نصب دارند

 

1.روش U-Channel

 

2.روش Full Frameless Step-Unite

 

U-Channel

در این روش Spacerهای شیشه به شکل U در آمده تا مانند پازل روی وادار های آلومینیومی که روی لامل قرار دارند توسط لقمه های مخصوص فلزی  glass holder   فیکس شوند ، همچنین فواصل خالی بین شیشه ها توسط چسب های مخصوص سیلیکونی پوشانده خواهد شد. این سامانه به دلیل نداشتن کاسِت از روش دیگر یعنی Step-Unite مقرون به صرفه تر است. همچنین زیر سازی و دیتیل های کار لازمه کار فنی بوده و در بحث معرفی این سازه ها نمی گنجد.

 

Full Frameless Step-Unite

در این سیستم شیشه درون کاسِت ها فیکس می شود و کاست ها با پیچ یا پرچ به ترنسم و مولیون فیکس شده و به جهت عایق شدن در آنها از لاستیک های EPDM و چسب های مخصوص سیلیکونی استفاده می شود. اکنون شیشه ها اسمبل شده اند و برای نصب بر روی سازه اصلی ساختمان آماده می باشند