سیستم آفتاب گیر یا لوور

آفتاب گیر یا لوور (Louver) نوعی سایه‌بان هستند که علاوه بر جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به داخل ساختمان، عبور هوا را نیز کنترل می‌کنند و هم چنین از نظر معماری، به زیبایی نمای ساختمان کمک می‌کنند. لوورها در سایزها و شکل‌ها مختلف تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به صورت افقی یا عمودی نصب کرد. لوورها از نظر ظاهری انواع مختلفی دارند از جمله: لوور دوکی، لورهای مکعبی، لوورهای کمپوزیت و لوور Sun breaker سیستم. در این نوشتار قصد داریم تا در مورد ویژگی‌های لوور آلومینیومی دوکی صحبت کنیم، اما پیش از آن به صورت مختصر به انواع دیگر لوور نیز می‌پردازیم.

لوورهای مکعبی در انواع و ابعاد مختلف در بازار موجود می‌باشد و ساختار کلی آن را پروفیل آلومینیومی تشکیل می‌دهد. لوورهای کمپوزیت به صورت باکس (مکعب مربع یا مکعب مستطیل) ساخته شده و تمامی قابلیت‌های مختلف نماهای کمپوزیت را دارا می‌باشند. بیشتر تفاوتی که در میان انواع لوور وجود دارد (جدا از ویژگی‌های ظاهری و آپشن‌های مختلف) نحوه‌ی نصب آن‌هاست که با یکدیگر متفاوت است. نوع بعدی لوورها، سیستم‌های Sun breaker است که در ساختمان‌های مسکونی، ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها، مجموعه‌های ورزشی و در هر ساختمان و فضای دیگری که در آن زیبایی و راحتی جز اولویت‌های مد نظر شما باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع لوور در رنگ‌های مختلف از جمله نقره‌ای، طلایی، برنز و مشکی موجود است. این لوورهای زاویه دار تأثیر تشعشعات خورشید را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند مصرف انرژی تا ۳۰ درصد مصرف کل کاهش یابد. این نوع لوورها به خاطر استفاده از فلز محکم آلومینیوم مقاومت بالایی در برابر وزش باد دارند و می‌توانند وزش بادهایی با ۱۵۰ کیلومتر سرعت را نیز تحمل کنند.

 

 

برخی از انواع لوور ها بر اساس شکل ظاهری عبارتند از:

 

1- لوور دوکی – شيدر (سايه بان)

 

در این سیستم می توان با استفاده از تیغه هایی با مقطع دوکی شکل نماهای ظریف و بسیار زیبا به وجود آورد که ما حصل آن علاوه بر زیبایی نما سایبانهای کاربردی و مفید است .( لوورهای دوکی شکل آلومینیومی نسل جدیدی از نورگیرها می باشند که بسیار مورد توجه مصرف کنندگان از جمله معماران قرار گرفته است.)

 

حداکثر فاصلۀ مجاز پایه لوورها بر اساس نیروی باد و نوع لوور:

 

لوورهای آلومینیومی (تولید آلیاژ 6063 آلومینیوم) تاثیر تشعشع نور خورشید را تا 80% کاهش داده و باعث می شود تا مصرف انرژی تا 30% کاهش یابد .

این سیستم از 3 قطعه اصلی تشکیل شده است .( که با اتصال به سازه بوجود آورنده مجموعه لوور می باشند)

قطعه اتصال به سازه به نام خورشيدی که دارای دندانه ها می باشد و کلیت قرارگیری لوورها را از زاویه صفر درجه با افزایش 5/22 درجه حداکثر تا 5/67 درجه امکان پذیر می سازد.

منقاری که نگهدارنده قطعه اصلی می باشد که با دندانه های موجود در قسمت انتهایی از یک سمت به خورشیدی و از سوی دیگر به قطعه اصلی متصل می شود .

مقطع دوکی که روی قطعه منقاری قرار گرفته و کلیت نما را می سازد .

End cap نوع دیگری از دیتایل نصب می باشد که جهت اتصال از چپ و راست در ساپورت های خاص و همچنین بتن انتهایی لوور کاربرد دارد.

 

2- لوور های مکعبی

لوورهای مکعبی نیز در ابعاد مختلف موجود بوده و ساختار کلی آن پروفيل آلومينيومی می باشد.

 

3- لوور های کامپوزيت

 

این لوور ها از ورق کامپوزیت به صورت باکس شده تولید می شوند و دارای تمام قابلیت های نمای کامپوزیت می باشند.